Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 16 czerwca 2025 16:26
Reklama Wieliszewskie Wianki 2025

ŻEBY SIĘ NIE NUDZIĆ

Dziś będzie o CZWÓRCE, czyli o pułtuskiej PSP 4 im. Ireny Szewińskiej
ŻEBY SIĘ NIE NUDZIĆ
1
Na początek definicja nudy; jest ich wiele. Filozofowie mówią, że nuda to rodzaj oczekiwania, psychologowie, że nuda związana jest z udziałem w monotonnych pracach, zajęciach pozbawionych emocji. Ha. Nudy doświadcza od 40 do 50 % uczniów. Wodą na jej młyn jest rutyna, a ta płynie w szkołach bystrym nurtem, niby wartki górski potok. I tak lekcja staje się męką, a 45 minut ciągnie się jak przysłowiowy makaron. I nie ma co owijać w bawełnę, a nawet w jedwab – na poczucie nudy szkolnej ma wpływ, przede wszystkim, nauczyciel, potem temat, ale i z nim można zatańczyć ognistego obertasa, jeśli nauczyciel kreatywny. (Tu wtręcik, czyli dygresyjka. Każdy z mówców i w każdej publicznej sytuacji może słuchacza/widownię/wiernych uśpić, czyli znudzić do cna albo szczerze zainteresować, wręcz... uskrzydlić).

 

Każdy z myślących, kreatywnych nauczycieli ma swoje metody przeciwdziałania nudzie szkolnej. Jedną z nich jest udział uczniów w konkursach. Jasne, że nie przystąpią do nich wszyscy w klasie jak jeden mąż, ale że konkursy są wielotematyczne i wieloprzedmiotowe, zatem (prawie) każdy może wziąć w nich udział. Wystarczy zachęta nauczyciela, dość uporczywa, i uczniowska myśl o zwycięstwie i wyróżnieniu, a ta myśl jest słodka jak najsłodszy cukierek.

Słodko czują się zwyciężczynie konkursu ogólnopolskiego FRASZKA, którego naczelnym celem jest szerzenie wśród młodzieży wiedzy z zakresu języka polskiego. A tych nagrodzonych i wyróżnionych jest aż siedem, siedem dziewcząt. Pomyślałam: Kochanowski, Krasicki, Sztaudynger zdejmują czapki z głów.

Ułożyłam nawet FRASZKĘ – Tak posiadły umiejętność fraszkowania/Że były w Polsce nie do pokonania. Ale po krótkiej wymianie zdań z polonistką Beatą Milczarczyk dowiedziałam się, że wpadałam w pułapkę tytułu konkursu, w którym nie o fraszkę biegało, a o znajomość polszczyzny – konkurs dotyczył literatury, nauki o literaturze i nauki o języku.

W klasyfikacji krajowej uczennice CZWÓRKI zajęły I miejsce w kategorii MŁODZIK i III w kategorii ADEPT. A indywidualnie? Pierwsze miejsce zdobyła Zofia Wądolna, trzecie Vanessa Gosiewska. Wyróżnionych było pięć dziewczynek – Julia Stefańska, Daria Chełchowska, Olga Kalinowska, Klaudia Parzuchowska, Hanna Brzozowska.

I to by było na tyle. I mam nadzieję, że Was nie zanudziłam.

GRAża




 

Podziel się
Oceń