Stalowe rowery
Różnorodność materiałów, z których wykonywane są ramy rowerowe jest naprawdę duża, co możemy zaobserwować w ofertach sklepów rowerowych takich jak Im-motion. Najstarszym materiałem jest czysta stal, która została wyparta przez lżejsze materiały o lepszych właściwościach. Obecnie stosuje się jedynie różnego rodzaju stopy stali. Jednym z najtańszych jest stal z podwyższoną zawartością węgla, określana jako Hi-Ten High Tensile Steel. Nieco lepszą jakość mają ramy wykonane ze stali chromowo-molibdenowej – stopu wynalezionego w 1935 roku. Dzięki odpowiedniemu cieniowaniu ramy, może ona być jednocześnie lekka i wytrzymała, co czyni ramy ze stali chromowo-molibdenowe wyjątkowymi. Stal jako taka jest bowiem ciężka, co w przypadku ram rowerowych może stanowić spory problem. Do niekwestionowanych zalet ram rowerowych wykonanych ze stopów stali należą dobre tłumienie drgań oraz łatwość obróbki.
Ramy aluminiowe
Jednym z najbardziej popularnych materiałów wykorzystywanych do produkcji ram rowerowych jest aluminium, którego głównymi zaletami są niska waga i niewielka cena. Aluminiowa rama jest również bardzo sztywna, co w rowerze bez odpowiednich amortyzatorów może nam mocno doskwierać. Podczas jazdy będziemy bowiem odczuwali każdą nierówność terenu. Najczęściej spotykanym stopem aluminium jest Alu 7005 T6, a nieco bardziej wytrzymałym – Alu 6061 T6.
Ramy rowerowe z włókien węglowych
Ramy rowerowe wykonane z włókien węglowych, określano również jako karbonowe, cieszą się w ostatnim czasie rosnącą popularnością. Odpowiednia obróbka karbonu może bowiem zagwarantować wytrawnemu rowerzyście wszystkie pożądane w przypadku ramy właściwości, w tym przede wszystkim dobre tłumienie drgań i odpowiednią sztywność. Ramy karbonowe są ponadto bardzo lekkie, a niezwykła plastyczność włókien węglowych pozwala nadać im dowolny kształt. Aspektem, na który z pewnością zwrócimy uwagę, jest także całkowita odporność na korozję. Do głównych wad tego materiału zalicza się wysoką cenę.
Ramy z magnezu
Kolejnym materiałem wykorzystywanym do produkcji ram jest magnez. Spotkamy go jedynie w rowerach z wyższej półki cenowej. Do jego głównych zalet zalicza się bardzo niską wagę oraz dobre tłumienie drgań. Magnez jest jednak trudny w obróbce, co również wpływa na wysoki koszt wykonanych z niego ram.
Rama z tytanu
Tytan, podobnie jak karbon i magnez, to kolejny bardzo ceniony w produkcji ram rowerowych materiał. Jego główną zaletą jest to, że znacznie przewyższa inne materiały pod względem wytrzymałości. Niewielka waga, dobre tłumienie drgań, odporność na korozję i eksploatację to cechy, które sprawiają, że po tytanowe ramy chętnie sięgają profesjonaliści. Tytan jest jednak materiałem trudnym w obróbce i kosztownym, co powoduje podwyższenie ceny samego jednośladu. Jeśli jednak potrzebujemy naprawdę wytrzymałego roweru, warto sięgnąć po ramę z wyższej półki.
Publikacja: insane.agency