Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 1 sierpnia 2025 23:44

Nie daj się zmanipulować!

W ostatnich dniach doszło do kilku oszustw, wymierzonych głównie w osoby starsze. Przestępcy działają podstępnie, podszywając się pod pracowników banków, funkcjonariuszy Policji, prokuratorów, a nawet członków rodzin ofiar. Schemat działania jest podobny – oszuści wykorzystują emocje, presję czasu i zaufanie, aby nakłonić pokrzywdzonych do przekazania ogromnych sum pieniędzy.

W jednym z przypadków 43-letni mieszkaniec powiatu płońskiego stracił 38 tysięcy złotych, przekonany, że chroni swoje oszczędności przed rzekomym oszustwem. Kobieta, która podszywała się pod pracownika banku, nakazała mu wypłatę pieniędzy i wpłatę ich przez bankomat – przez cały czas pozostawała z nim w kontakcie telefonicznym, odwodząc go od konsultacji z kimkolwiek innym. O tym przeczytasz w komunikacie: Uwaga na oszustwa metodą ,,na pracownika banku”!

Jeszcze bardziej dramatyczna była sytuacja 75-letniej mieszkanki powiatu przasnyskiego, której wmówiono, że jej córka i wnuczka spowodowały śmiertelny wypadek. Pod wpływem szoku przekazała fałszywemu „synowi policjantki” wszystkie swoje oszczędności – 60 tysięcy złotych. Doszło również do kilku innych prób wyłudzeń, w tym takich, w których oszuści informowali o rzekomych przesyłkach, działaniach operacyjnych, a nawet zagrożeniach życia bliskich. Na szczęście część seniorów wykazała się czujnością i przerwała rozmowy, kontaktując się z Policją. O tym pisaliśmy w komunikacie: Zagrali na emocjach- seniorka oddała 60 tysięcy złotych oszustom

W kolejnym zdarzeniu 90-letnia kobieta została zmanipulowana wiadomością o wypadku wnuczki. Pod wpływem emocji i presji przekazała nieznajomemu mężczyźnie 75 tysięcy złotych w reklamówce. O tym przeczytasz w komunikacie: Seniorka oszukana metodą "na wnuczkę". Straciła 75 tysięcy złotych.

Wszystkie te historie pokazują, jak wyrafinowane i bezwzględne metody stosują przestępcy. Wykorzystują zaufanie, strach i troskę o bliskich, aby osiągnąć swój cel – wyłudzić jak najwięcej pieniędzy.

Policja apeluje o rozwagę i przypomina:

  • Pracownik banku nigdy nie prosi o podanie kodów BLIK, PIN-ów czy haseł.
  • Funkcjonariusze Policji nigdy nie żądają przekazania pieniędzy.
  • Nie przekazuj gotówki obcym osobom – niezależnie od przedstawianego scenariusza.
  • W razie jakichkolwiek wątpliwości – zakończ rozmowę i skontaktuj się z bankiem lub zadzwoń pod numer alarmowy 112.

Apelujemy również do rodzin – rozmawiajcie z seniorami, uprzedzajcie ich o możliwych metodach działania oszustów. Wspólnie możemy zapobiec kolejnym tragediom. Jedna uważna rozmowa może ochronić nie tylko majątek, ale i poczucie bezpieczeństwa najbliższych.

 

asp. Marcin Sawicki/Zespół Prasowy KWP zs. w Radomiu


Podziel się
Oceń