Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 18 czerwca 2025 19:50
Reklama Wieliszewskie Wianki 2025

Burmistrz w sprawie promocji mostu za 6 tysięcy

Burmistrz w sprawie promocji mostu za 6 tysięcy
bened

Działając w imieniu Gminy Pułtusk, na podstawie art. 31a i 32 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 1914 t. j.), proszę o opublikowanie na zasadach określonych w ustawie sprostowania dotyczącego artykułu zatytułowanego "PROMOCJA MOSTU za sześć tysięcy", zamieszczonego na 1 i 2 stronie w Tygodniku Pułtuskim nr 11 z 12 marca br.
Stanowisko Burmistrza w sprawie artykułu PROMOCJA MOSTU za sześć tysięcy zamieszczonego w Tygodniku Pułtuskim.


W artykule pn. "PROMOCJA MOSTU za sześć tysięcy" opublikowanym w numerze 11 Tygodnika Pułtuskiego z dnia 12 marca 2024r., przywołany został jedynie wybrany fragment umowy nr 139/2024 z dnia 9 lutego 2024r., co skutkuje nierzetelnym i niepełnym przekazaniem informacji swoim czytelnikom lub jest celowym wprowadzeniem ich w błąd. Zakres umowy na wykonanie usługi polegającej na zorganizowaniu wydarzenia promującego zadania inwestycyjne pn.: "Przebudowa odcinka drogi gminnej ul. Benedyktyńskiej wraz z rozbudową mostu", "Przebudowa drogi gminnej nr 340498W ul. Marii Skłodowskiej - Curie w Pułtusku". obejmuje m in. wykonanie filmu promocyjnego dotyczącego realizacji powyższych zadań inwestycyjnych, w tym: opracowanie koncepcji, scenariusza wyprodukowanie filmu promocyjnego w zakresie czasowym trwania inwestycji w oparciu o umowę z Wykonawcami tj. do dnia 16.01.2025r. 1-faza sprzed rozpoczęcia inwestycji - stan obecny II- faza w trakcie robót w różnym stadium zaawansowania (min. 10 ujęć w różnych fazach budowy), III- faza po wykonaniu inwestycji, stan docelowy. Film promocyjny powinien zawierać: lotnicze ujęcia, ujęcia filmowe obejmujące krótkie wypowiedzi osób zaangażowanych w realizację inwestycji, dane dotyczące zadań zrealizowanych w ramach inwestycji. Ponadto zakres umowny zobowiązuje do zorganizowania spotkania podsumowującego, promującego inwestycję, na którym przedstawiony zostanie materiał filmowy i zdjęciowy. Zamawiający wymaga aby film zawierał informacje o współfinansowaniu z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg - wraz z umieszczeniem logotypów i informacjami dot. dofinansowania, co jest zgodne z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 7 lipca 2023 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie określenia działań informacyjnych podejmowanych przez podmioty realizujące zadania finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych. Zawarta umowa jest wynikiem regulaminowych zapisów naboru wniosków do RFRD. Zgodnie z art. 38 ust. 6 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 1983), w odniesieniu do zadań o wartości powyższej 1 mln zł (suma kosztów kwalifikowanych i niekwalifikowanych), Beneficjenci zobowiązani będą do podejmowania działań informacyjnych innych niż polegające na ustawieniu tablicy informacyjnej o pozyskanym dofinansowaniu (obowiązek wynikający z art. 38 ust. 1 ww. ustawy).


Zakres kosztów kwalifikowanych wskazuje Załącznik nr 3 do Ogłoszenia Wojewody Mazowieckiego o naborze wniosków o dofinansowanie zadań w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg z dnia 19 czerwca 2023r.:


działania, których koszt można uwzględnić we wniosku o dofinansowanie:


- organizowanie spotkań informacyjnych na temat realizowanego projektu,


organizowanie konferencji prasowych,


- organizowanie wydarzeń promujących daną inwestycję."


Na wydatek zgodny z regulaminem naboru wniosków tj. zorganizowanie wydarzenia promującego inwestycje gmina otrzyma 80% dotacji, tak jak na pozostałe koszty kwalifikowane projektu. Analiza zakresu umowy nr 139/2024 z dn. 9.02.2024r., jak również ramy czasowe określone umową, jednoznacznie pozwalają wykluczyć stwierdzenie, że jest to promocja obecnego Burmistrza. Takiej analizy autor artykułu, jak można zauważyć, nie przeprowadził. Zakończenie działań promocyjnych zaplanowane jest na rok 2025 r., co jasno wskazuje, że będzie to już następna kadencja. Zatem zachodzi pytanie, skoro komplet materiałów w tym kompletny materiał filmowy, Gmina otrzyma w styczniu 2025 r. to w jaki sposób mogą być one użyte w kampanii, która kończy się w kwietniu 2024r. ?


Wyjaśniając dlaczego inne inwestycje nie były promowane w podobny sposób uprzejmie informuję, że każdy nabór i jego regulamin wskazuje co może być kosztem kwalifikowanym, a jaki wydatek będzie kosztem niekwalifikowanym. Przykładowo nabór w 2022r. z RFRD, w ramach którego realizowana jest przebudowa ul. Traugutta nie przewidywał takiego rodzaju wydatku w odróżnieniu od naboru ogłoszonego w 2023г. w ramach którego wykonywana jest przebudowa ul. Benedyktyńskiej wraz z rozbudową mostu oraz przebudowa ul. M. Skłodowskiej-Curie.


Ostatni film promocyjny dla inwestycji, wykonany w ramach projektu pn. "Strefy zieleni i rekreacji w Pułtusku", wykonany i publikowany w 2022r. zaprzecza stwierdzeniu zawartemu w artykule, że wcześniej Gmina Pułtusk, nie promowała inwestycji. Jeśli wydatek na promocję nie jest kosztem kwalifikowanym, promowanie poszczególnych inwestycji odbywa się regularnie przez zamieszczane artykuły na stronie urzędu miejskiego, na FB oraz w wydawanych cyklicznie broszurach.


Potwierdzamy również, że tak poważna inwestycja jak rozbudowa mostu obustronne poszerzenie o 3 metrowe chodniki, nie remont" (jak artykułuje gazeta), jest przedsięwzięciem wartym uwiecznienia poszczególnych jego etapów. Mamy nadal w pamięci inwestycję związaną z Mostem Świętojańskim, w tej kadencji będziemy świadkami rozpoczęcia prac przy drugim Moście Benedyktyńskim. Oba mosty są istotnym przeprawami przez kanały łączące ze starą częścią miasta, położoną na wyspie. Jesteśmy przekonani, że dokumentacja fotograficzna i filmowa będzie cenną pamiątką, a dzięki uwiecznieniu stanu przed, po oraz w trakcie wykonania robót, w łatwy sposób będzie możliwość porównania, jak na przestrzeni krótkiego czasu zmieniało się otoczenie. Ponadto wydatek na promocję, podobnie jak każdy inny wydatek poniesiony w ramach przedsięwzięcia, poddany będzie weryfikacji przez instytucję dofinansowującą. Dlatego też nie ma mowy, aby przy realizacji zadania możliwe było promowanie osoby lub innych rzeczy niezwiązanych z projektem.


W funduszach unijnych promocja projektów jest stałym punktem regulaminów naborów i może być realizowana w formie publikacji, informacji w prasie oraz w innych formach: konferencji inaugurujących, filmów promocyjnych, folderów i ulotek. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej opracowało wytyczne dotyczące informacji i promocji Funduszy Europejskich na lata 2021-2027, zawierające wskazówki dla beneficjentów, jak wypełnić obowiązki informacyjno-promocyjne. Opracowane są tzw. księgi wizualizacji wskazujące m in. wymogi dotyczące stosowanych logotypów, wielkości tablic informacyjnych i innych materiałów promocyjnych.


Wskazane wyżej materiały są ogólnodostępne i obligują beneficjenta dofinansowania do stosowania wymogów w nich zawartych.


Sporządziła: Danuta Łada/ IPŚP


[email protected]


BURMISTRZ Wojciech Gregorczyk


OD REDAKCJI:
Ze względu na wymogi prawa prasowego, które zabrania komentowania przesłanych tekstów sprostowań w tym samym numerze gazety, do niniejszego stanowiska odniesiemy się w kolejnym wydaniu Tygodnika.

Podziel się
Oceń