Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 16 czerwca 2025 01:03
Reklama Wieliszewskie Wianki 2025

Małe VADEMECUM szpitalne

Szpital Powiatowy GAJDA-MED sp. z o.o., ulica Teofila Kwiatkowskiego 19, tel. 023 691 99 01, 023 601 99 02. Materiał opracowany na podstawie wypowiedzi mgr Maryli Petrykowskiej (34 lata w zawodzie; koordynatorki pielęgniarek i położnych oraz oddziałowej Izby Przyjęć w popławskim szpitalu)
Małe VADEMECUM szpitalne
p
ODDZIAŁY

- W pułtuskim szpitalu znajdują się podstawowe oddziały: interna, chirurgia z pododdziałem ortopedycznym, położnictwo z ginekologią, noworodki, oddział dziecięcy. Specjalistyki typu neurologia, laryngologia, chirurgia dziecięca - brak. Kardiologia? Kontraktu na kardiologię nie mamy, mamy oddział wewnętrzny o profilu kardiologicznym. Mamy wspaniałych specjalistów, oddanych lekarzy, ale z kontraktu na internę – podaje oddziałowa Izby Przyjęć. Bez skierowania można zgłosić się w przypadku stanu zagrożenia życia i zdrowia. Dotyczy to sytuacji wystąpienia nagłego bólu w klatce piersiowej, zaburzeń rytmu serca, duszności, silnego i nagłego bólu brzucha, wszelkiego rodzaju urazów, krwawienia...

POGOTOWIE
M. Petrykowska: - My nie mamy SOR-u (Szpitalny Oddział Ratunkowy), mamy jedynie Izbę Przyjęć, ale i tak jesteśmy rejonem operacyjnym dla karetek systemu Ratownictwa Medycznego. Dyspozytornia mieści się w Ostrołęce (tel. 112), u nas są tylko miejsca wyczekiwania zespołów, w jednym z nich (SPECJALISTYCZNY) jest lekarz, a jego miejsce oczekiwania to PRZYCHODNIA na 3 Maja. Drugi zespół (PODSTAWOWY - kierowca ratownik i ratownicy) ma miejsce oczekiwania w POKRZYWNICY.

CAŁODOBOWA OPIEKA LEKARSKA

Od godz. ósmej do osiemnastej opiekę nad pacjentem sprawuje lekarz podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), czyli lekarz rodzinny w miejscu zadeklarowanym przez pacjenta. W budynku szpitalnym, w dni powszednie od godziny osiemnastej do ósmej, trwa dyżur NPL – Nocna i Świąteczna Opieka Zdrowia (23 691 99 99). W weekendy ta pomoc jest całodobowa.

M. Petrykowska: – Tu uwaga: pacjent z bólem w klatce piersiowej nie musi kierować się do NPL, tylko do Izby Przyjęć. Ale pacjent z katarem i kaszlem czy z urazem kostki powinien kierować się do NPL. Lekarz z NPL może wystawić skierowanie na rentgen i po zapoznaniu się z obrazem zdjęcia zadecyduje, co dalej. A co z małymi dziećmi? Jeśli lekarz z NPL stwierdzi, że sobie z tym dzieckiem nie poradzi, bo nie jest pediatrą, to wypisuje skierowanie do szpitala. W razie tzw. rozdźwięków rodzice zgłaszają się do moich pań pielęgniarek z prośbą o konsultacje lekarza z oddziału. SZPITALNA IZBA PRZYJĘĆ
Ta znajduje się na parterze i nie należy jej mylić z rejestracją do poradni specjalistycznych (jedna dla wszystkich poradni, mieści się na piętrze) czy w ogóle z NPL.

PORADNIE

Poradnie specjalistyczne (wymagane skierowanie lekarskie) na terenie Szpitala Powiatowego GAJDA-MED: urologiczna, diabetologiczna, neonatologiczna, gastroenterologiczna, ortopedycznej, urologicznej, onkologicznej, chirurgicznej, poradni K.

DIAGNOSTYKA
Stała diagnostyka rentgenowska (parter) ma swoją rejestrację. Świadczy następujące usługi: USG, tomografia, rentgen. Ponadto kolonoskopia, gastroskopia (pierwsze piętro).

LABORATORIUM ALAB

Mieści się na pierwszym piętrze, dostępne także dla pacjentów z miasta. Laboratorium jest bezpłatne, kiedy pacjent ma skierowanie od lekarza POZ, kiedy chce je wykonać bez skierowania – na własne życzenie - płaci.

TRANSPORT

Specjalistyczny transport międzyszpitalny - pomiędzy jednym szpitalem a drugim, np. między Pułtuskiem a Ostrołęką - zleca lekarz z oddziału po uzgodnieniu miejsca w danym szpitalu. Transport POZ związany jest ze skierowaniem od lekarza pierwszego kontaktu. Komu przysługuje? Np. pacjentowi po udarze mózgu, który nie może się samodzielnie poruszać. Kiedy pacjentowi nie przysługuje transport? Maryla Petrykowska: - Kiedy lekarz wydający skierowanie na transport nie ma podpisanej umowy z naszym szpitalem, w sytuacji kiedy pacjent nie ma dysfunkcji narządu ruchu, albo kiedy transport jest zbyt daleki. Nie realizujemy niebotycznie dalekich transportów z prostego powodu – karetka zajęta byłaby zbyt długo.

SKIEROWANIA DO SZPITALA

Są ważne. Wydaje je lekarz POZ po wyczerpaniu możliwości diagnostycznych ze swojej strony. Podczas stawienia się pacjenta w Izbie Przyjęć powinien on mieć przy sobie dowód osobisty i rzeczy osobiste. Powinien uzbroić się w cierpliwość podczas rejestracji. Jeśli pacjent jest w stanie pilnym, np. zgłosi się z rozpoznaniem migotania i zapis EKG to potwierdza, to ma on pierwszeństwo wpisu przed pacjentem z temperaturą utrzymującą się od kilku dni. M. Petrykowska: - Dokumentacji mamy bardzo dużo, a ustawa odnośnie dokumentacji medycznej obliguje nas do jej wypełnienia. To trwa, a pacjenci się niecierpliwią.

UWAGI OGÓLNE mgr Maryli Petrykowskiej
- Polacy wciąż narzekają na służbę zdrowia, ale z perspektywy czasu widzę olbrzymie zmiany – niebo a ziemia. Jest dostęp do diagnostyki, kompetencje personelu są o niebo lepsze i bezpieczeństwo pacjenta jest o wiele lepsze. Pamiętam czasy, kiedy nie było igieł, podstawowego sprzętu... I pacjent nie miał swoich praw. Teraz ludzie są ich świadomi. Pacjenci? Są w porządku, cierpliwi, wyrozumiali, owszem, jest jakiś tam odsetek negatywnych zachowań, ale one są wszędzie... My ich rozumiemy, choroba sama w sobie wywołuje stres, niesie lęk i niepewność w zetknięciu ze szpitalem, zresztą tak ogromnym... Pacjenci przeżywają więc dyskomfort, doznają traumy. I to wszystko odbija się na ich zachowaniach. SKARGI na pracę szpitala? Bardzo dawno nie widziałam takiej, która opisuje konkretne zjawiska i jest podpisana nazwiskiem. Przez Izbę Przyjęć przeszło ostatnio 12 tysięcy pacjentów – masa ludzi, przy tylu ludziach na pewno ktoś wyjdzie niezadowolony. Największą bolączką Izby Przyjęć jest pozostawianie pacjentów będących pod wpływem alkoholu i dopalaczy, którzy pozostają pod naszą opieką w celu wytrzeźwienia. Często agresywni, wulgarni, w złym stanie higienicznym. Stanowią zagrożenie nie tylko dla siebie, ale także dla personelu i pozostałych pacjentów, niejednokrotnie dewastują sprzęt i pomieszczenia. Prócz pacjentów z naszego terenu, mamy dużo pacjentów z Warszawy i okolic, którzy niejednokrotnie pokonują wiele kilometrów, świadomie wybierając nasz szpital, bowiem na przepełnionych SOR-ach warszawskich szpitali czas oczekiwania wydłuża się niejednokrotnie do kilku godzin lub jeszcze dłużej.

Opracowała Grażyna Maria Dzierżanowska

Podziel się
Oceń