W pułtuskiej filii Biblioteki Pedagogicznej w Ciechanowie od lat działa sieć współpracy i samokształcenia, która odgrywa kluczową rolę w rozwijaniu edukacji oraz zawodowego rozwoju nauczycieli i pracowników oświaty. Spotkania, w których uczestniczą nauczyciele, są niezwykle istotne, ponieważ umożliwiają wymianę doświadczeń, pomysłów oraz zasobów. Taka współpraca przyczynia się do podnoszenia jakości nauczania i wspiera rozwój kompetencji zawodowych uczestników.
W bieżącym roku szkolnym zorganizowano szkolenie z grafiki komputerowej, zatytułowane „Fotograficzny wehikuł czasu”, które przygotowała i poprowadziła Dorota Karkowska, koordynator sieci współpracy i samokształcenia. Uczestnicy mieli okazję nauczyć się technik łączenia współczesnych i archiwalnych zdjęć.
Kolejne spotkanie w ramach sieci dotyczyło wykorzystania gier planszowych w edukacji wczesnoszkolnej. Szkolenie poprowadziła Sylwia Narwojsz, nauczycielka z PSP nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Pułtusku. Prowadząca podkreśliła znaczenie gier w rozwijaniu różnych kompetencji u dzieci, takich jak umiejętności społeczne, logiczne myślenie, koncentracja uwagi oraz współpraca. Omówiono korzyści płynące z gier w kontekście motywacji uczniów oraz tworzenia pozytywnej atmosfery w klasie. Sylwia Narwojsz zauważyła, że gry planszowe mogą być doskonałą metodą pracy w klasie, łącząc edukację z zabawą. Podkreśliła, że w edukacji wczesnoszkolnej gry mogą wspierać rozwój umiejętności matematycznych (np. dodawanie, odejmowanie, rozpoznawanie liczb), zdolności językowych (np. rozpoznawanie liter, tworzenie słów, rozumienie instrukcji), a także kształtować umiejętności społeczne (współpraca, przestrzeganie zasad, rozwiązywanie konfliktów), umożliwiając naukę przez zabawę i wprowadzanie elementów rywalizacji.
Dużym zainteresowaniem cieszyło się także szkolenie dotyczące komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC), które poprowadziła Ewa Tomczyk-Kamińska, pedagog specjalny i wychowawca w SOSW im. Anny Karłowicz w Pułtusku. Uczestnicy mieli okazję zgłębić teoretyczne aspekty tego ważnego tematu oraz zapoznać się z praktycznymi narzędziami, takimi jak różnorodne książeczki komunikacyjne, piktogramy, syntezatory mowy, np. „Mówik”, a także syntezatory ruchu, takie jak „eye tracking” (np. Tobii Eye, Tracker) czy „Makaton” – miganie i gesty. Szkolenie stanowiło doskonałą okazję do wymiany doświadczeń i inspiracji, mających na celu wsparcie uczniów w codziennej komunikacji. Uczestnicy wyszli z nową wiedzą oraz pomysłami, które z pewnością wzbogacą ich warsztat pracy.
W ramach wsparcia dla nauczycieli szczególnie istotne były warsztaty suicydologiczne. Warsztaty prowadziła doświadczona psycholog i wykwalifikowana suicydolog, Ewa Mazurkiewicz, która przedstawiła uczestnikom kluczowe metody reagowania na sytuacje uczniów znajdujących się w kryzysie psychicznym. Omówiła również procedury postępowania, które powinny być opracowane i wdrożone w każdej placówce oświatowej w celu wspierania uczniów w kryzysie samobójczym.
Tego rodzaju inicjatywy są niezwykle ważne w kontekście współpracy i samokształcenia wśród nauczycieli, a ich aktywność w szkoleniach jest dowodem na dążenie do ciągłego rozwoju i podnoszenia kompetencji zawodowych.
red.