Znamy stanowisko wojewody.
Lipiec w Pułtusku okazał się wyjątkowo gorący – jak się okazywało z dnia na dzień - temperaturę dodatkowo podnosiły kolejne doniesienia dotyczące stanowiska burmistrza miasta. Po zrzeczeniu się przez Krzysztofa Nuszkiewicza mandatu burmistrza, najpierw pojawiły się pogłoski o tym, jakoby od tego dnia miała zakończyć się misja Marzeny Cendrowskiej, powołanej do wykonywania zadań i kompetencji burmistrza. Na krótko te spekulacje uciszyło oświadczenie wojewody mazowieckiego, który potwierdził – podając przejrzystą podstawę prawną, że w ciągu 90 dni mają odbyć się nowe wybory, a do tego czasu Cendrowska nadal będzie wykonywała powierzone jej obowiązki. Poziom informacyjnych szumów znów podniósł się, kiedy na internetowych forach pojawiły się pogłoski, kolportowane przez osoby publiczne, jakoby Marzena Cendrowska miała być wyznaczona do dalszego sprawowania władzy wykonawczej w Pułtusku, ale już jako komisarz powołany przez premiera, na wniosek wojewody.
Zadaniem Tygodnika jest uzyskiwanie wyjaśnień w różnych nieoczywistych sprawach i rzetelne informowanie mieszkańców o tym, co jest dla nas wszystkich ważne i znaczące. Redakcja zwróciła się zatem bezpośrednio do urzędu wojewody mazowieckiego z prośbą o odpowiedź na pytania krążące w przestrzeni publicznej Pułtuska. Treść zadanych pytań (wytłuszczonym drukiem) znajdą państwo w dalszej części artykułu, w tekście odpowiedzi przesłanej do redakcji. Pismo z pytaniami, skierowane do wiadomości Kancelarii Premiera, opatrzyliśmy dodatkową prośbą o potraktowanie odpowiedzi na nasze pytania w trybie pilnym. Odpowiedź, którą przytaczamy poniżej, rzeczywiście otrzymaliśmy w ekspresowym tempie.
Czy zgodnie z informacją wojewody mazowieckiego, pułtuszczanie mogą oczekiwać nowych wyborów burmistrza miasta najpóźniej w niedzielę 13 października 2024 r.?
Na podstawie art. 474 § 2 w związku z art. 372 § 1 Kodeksu wyborczego, wybory przedterminowe burmistrza przeprowadza się w ciągu 90 dni od daty wygaśnięcia mandatu burmistrza. W przypadku Pułtuska ostatni możliwy termin na przeprowadzenie wyborów przypada na niedzielę 13 października br. Zarówno data głosowania, jak i terminy poszczególnych czynności wyborczych zostaną ustalone tak, aby zapewnić prawidłowy przebieg wyborów i związanych z tym procedur. Konkretna data przeprowadzenia głosowania będzie znana w momencie opublikowania na stronie Rządowego Centrum Legislacji projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie przedterminowych wyborów.
Czy wojewoda mazowiecki dopuszcza możliwość wnioskowania o powołanie w Pułtusku komisarza, a jeśli tak, to z jakich przyczyn miałoby to nastąpić i w jakim czasie do takiego powołania miałoby dojść?
Należy rozróżnić osobę wykonującą zadania i kompetencje burmistrza od komisarza rządowego, w szczególności pod kątem okoliczności, w których powołuje się te osoby. Komisarza rządowego, zgodnie z art. 97 ustawy o samorządzie gminnym, Prezes Rady
Ministrów powołuje w razie nierokujących nadziei na szybką poprawę i przedłużającego się braku skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych przez organy gminy - zawieszając organy gminy i ustanawiając zarząd komisaryczny na okres do dwóch lat (nie dłużej jednak niż do wyboru rady oraz wójta na kolejną kadencję). Ustanowienie zarządu komisarycznego może nastąpić po uprzednim przedstawieniu zarzutów organom gminy i wezwaniu ich do niezwłocznego przedłożenia programu poprawy sytuacji gminy. Powyższe przepisy nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Pułtuszczanie mogą zatem w spokoju czekać na powtórne wybory burmistrza, nie później niż 13 października. Można się domyślać, że po wakacjach zacznie się nie tylko nowy rok szkolny, ale też kampania wyborcza. Czy znamy wszystkich kandydatów, którzy pojawią się na bilbordach i plakatach? Czy zobaczymy nowe twarze? Czy będą zaskakujące kandydatury – czy jedynie te przewidywalne? Zobaczymy za kilka tygodni.