Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 18 czerwca 2025 22:10
Reklama Wieliszewskie Wianki 2025

Na ulicy Mickiewicza duże zmiany

Na ulicy Mickiewicza duże zmiany
zarzad1aa

13 marca mieliśmy okazję uczestniczyć w spotkaniu w siedzibie Zarządu Dróg Powiatowych w Pułtusku, na zaproszenie dyrektora ZDP – Pana Marka Kamińskiego.


Spotkanie zorganizowane z inicjatywy drogowców miało na celu zaprezentowanie planów remontu dwóch ważnych miejskich arterii, ulic Białowiejskiej i Mickiewicza. Nie trzeba dodawać, że obie ulice w ostatnich latach często przywoływano w komentarzach na pułtuskich forach internetowych, narzekając na zły stan nawierzchni i przestarzałe rozwiązania komunikacyjne.


Dzięki uprzejmości dyrektora ZDP, możemy opublikować przedstawione na spotkaniu projekty, na których nawet niewprawne oko znajdzie najważniejsze szczegóły planowanych zmian. Aby zapewnić odpowiednią czytelność i prezentację grafik w odpowiednio dużej skali, relację ze spotkanie podzielimy na dwa kolejne numery Tygodnika – dziś skupimy się na planowanej przebudowie ul. Mickiewicza.


Opis zaczniemy od przedstawienia syntetycznej informacji, przekazanej przez drogowców: rozbudowa drogi powiatowej nr 3403W (ul. Mickiewicza) w Pułtusku wraz z budową ronda.


Szacowana wartość inwestycji to ok. 9,5 mln zł. Inwestycja ma przyznane dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład - Programu Inwestycji Strategicznych - Edycja 8. Planowana inwestycja zakłada:


- budowę nowej nawierzchni z betonu asfaltowego, na całym odcinku 629m zgodnie z obecnymi standardami o szerokości jezdni 6,50m (od ulicy Ignacego Daszyńskiego do skrzyżowania z ulicami 17 Sierpnia i Górną) oraz o szerokości jezdni 7,00 m (od skrzyżowania z ulicami 17 Sierpnia i Górną do rodna Ofiar Katynia),


- przebudowę skrzyżowania z drogą krajową nr 61 (ulica Ignacego Daszyńskiego),


- rozbudowę skrzyżowania z ulicą Widok z przejściem dla pieszych ze strefami oczekiwania,


- przebudowę skrzyżowania z ulicą Zakolejową,


- budowę ronda na skrzyżowaniu z ulicami 17 Sierpnia i Górną o średnicy zewnętrznej 30,00 m i szerokości jezdni 6,00 m; - rozbudowę skrzyżowania z ulicą Kolejową,


- rozbudowę połączenia z rondem Ofiar Katynia poprzez wykonanie drogi dla pieszych wraz z remontem ronda Ofiar Katynia,


- budowę nowych oraz przebudowa istniejących stanowisk postojowych łączna ilości 51,


- przebudowę istniejących chodników i zjazdów o nawierzchni z kostki brukowej betonowej,


- wykonanie dwóch wyniesionych przejść dla pieszych w km 0+224 i w km 0+443,


- wykonanie przejść dla pieszych w obrębie skrzyżowań.


Zdecydowanie najważniejszą i największą zmianą będzie zbudowanie ronda na skrzyżowaniu Mickiewicza z ulicami 17 Sierpnia i Górną. To rozwiązanie powinno znacząco upłynnić ruch w tym miejscu. Analizy natężenia i przebiegu ruchu pokazały, że wielu kierowców wybiera przejazd w ciągu ulic: Kolejowa – Mickiewicza – 17 Sierpnia, co czyni z tej trasy swoistą "małą obwodnicę", zastępującą w części główny tranzyt przez miasto drogą krajową DK61. Nowe rondo zdecydowanie uporządkuje i ułatwi przejazd aut, podnosząc bezpieczeństwo ruchu. Warto zauważyć, że w nowej organizacji nie będzie możliwości skrętu z ul. Kolejowej w lewo w ul. Mickiewicza. To rozwiązanie jest całkowicie zrozumiałe i ma w oczywisty sposób poprawić płynność ruchu. Zapewne znajdzie się niejeden kierowca, który będzie narzekał na wprowadzenie takiego ograniczenia – jednak wystarczy zauważyć, jak dziś blokowana jest płynność przejazdu przez auta, które w godzinach szczytu próbują z Kolejowej skręcać w lewo.


Ulica Mickiewicza, począwszy od ronda na skrzyżowaniu z ul. Jana Pawła II aż do wylotu ul. Widok, to droga biegnąca wzdłuż ścisłego szeregu sklepów, punktów usługowych, gastronomicznych oraz kamienic i bloków mieszkalnych. Rzut oka na załączone grafiki pokazuje, że praktycznie w każdym możliwym dostępnym miejscu przewidziano miejsca postojowe dla aut. Widać także miejsca, na których obecnie parkowane są dziś samochody, a które po przebudowie już nie będą mogły być wykorzystywane na postój. Przykładem może być chodnik między Górną a Zakolejową, na którym dziś wszyscy "zwyczajowo" parkują samochody prostopadle do ulicy. Już sam fakt wybudowania dużego ronda poważnie zmieni geometrię i wielkość skrzyżowania. Należy też przypomnieć sobie, że postój "prostopadły" czterema kołami na chodniku jest niedopuszczalny z uwagi na przepisy kodeksu drogowego. Na szczęście, jak widać, miejsca postojowe pojawią się po przeciwnej stronie ulicy. Kwestią nadal nierozstrzygniętą jest ostateczny wybór układu i oznakowania wylotu ul. Mickiewicza do ul. Daszyńskiego. Jak widać na grafice, projekt zakłada dwa pasy odrębne do skrętu w lewo i w prawo w Daszyńskiego oraz odsunięcie przejścia dla pieszych, co powinno uprościć włączenie się do ruchu na drogę krajową. Obecnie Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odmawia zgody na takie rozwiązanie. Jakie zapadną rozstrzygnięcia – zapewne dowiemy się w najbliższym czasie.


Problemów i utrudnień może pojawić się więcej – zaskakujące są perspektywy znalezienia wykonawców opisywanej inwestycji. Problem dotyczy też wielu podobnych, względnie niewielkich remontów miejskich ulic, nie tylko w Pułtusku. Otóż okazuje się, że w dzisiejszych czasach, kiedy jest już opracowany projekt, kiedy wszystko uzgodniono, kiedy są wszystkie potrzebne pieniądze na wykonanie remontu... to znalezienie wykonawcy graniczy z cudem! Wykonawcy przebierają w drogowych zamówieniach jak w ulęgałkach. Przebudowy takie jak Mickiewicza czy Białowiejska, na odcinkach 600 czy 900 metrów, to "drobnica". Dla firm realizujących podobne inwestycje drogowe optymalne są kontrakty na odcinki co najmniej 3,5 km. Trzymajmy zatem kciuki za negocjacje, jakie stoją przed naszymi drogowcami z ZDP.


Na zakończenie propozycja dla naszych czytelników: może warto na pułtuskich forach internetowych podjąć temat nazwy dla nowego ronda? Uchwałę w tej sprawie podejmie już nowa Rada Miasta, ale z pewnością warto poznać propozycje mieszkańców.


ZCZ



Podziel się
Oceń