Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 19 czerwca 2025 03:40
Reklama Wieliszewskie Wianki 2025

Odpowiadamy Ratuszowi w sprawie Traugutta

Odpowiadamy Ratuszowi w sprawie Traugutta
trau1a

Przed tygodniem opublikowaliśmy na łamach Tygodnika wyjaśnienia, jakich udzielili Urzędnicy Wydziału Inwestycji i Pozyskiwania Środków Pozabudżetowych pułtuskiego Ratusza. Była to odpowiedź na nasz wcześniejszy artykuł, w którym opisaliśmy szereg uwag, zwłaszcza tych zgłaszanych przez naszych Czytelników.
Nie zamierzamy z tematu remontu ul. Traugutta robić publikacji cyklicznej – bo już teraz poziom wyrażanych emocji zaczyna być porównywalny z napięciem wenezuelskiej telenoweli. Nie chcemy naszych Czytelników zanudzać – zatem niezbędne jest jeszcze uzyskanie kilku prostych wyjaśnień ze strony Urzędu – i sprawa będzie całkowicie omówiona i rzetelnie przedstawiona Mieszkańcom. Do tego właśnie powołane są lokalne gazety – zwłaszcza Tygodnik Pułtuski.


Szanowny Panie Burmistrzu – zachowując służbową drogę zwracamy się do Pana, aby zechciał Pan spowodować udzielenie nam wyjaśnień w poniższych kwestiach.


Jak już się dowiedzieliśmy z cytowanych przepisów, chodniki muszą się znaleźć w granicach pasa drogowego. Pas drogowy ul. Traugutta, przy zbiegu z al. Tysiąclecia, między budynkami o numerach 33 i 35, jest względnie wąski. Rzut oka na mapę geodezyjną, obrazującą przebieg granic pomiędzy pasem drogowym a gruntami Spółdzielni, narzuca jasne skojarzenia: skoro pas drogowy jest wąski, oczywiste było zwrócenie się do właścicieli przyległych gruntów o przekazanie miastu wąskich pasków nieruchomości należących do spółdzielców. Taka operacja wydaje się bezdyskusyjnie korzystna zarówno dla miasta, jak spółdzielni. W przypadku pasa gruntu pod chodnik wzdłuż budynku 33 (działka 10/96 obr. 0013) chodziło o przejęcie około 120 m..


Walor terenu zielonego w tym przypadku jest żaden: to pas zadeptanej ziemi, niezmiennie wykorzystywany jako chodnik. Wzdłuż budynku o numerze 35 przebiega istniejący od lat chodnik, w dobrym stanie technicznym, w niewielkiej części zlokalizowany w pasie drogi. Przejęcie przez miasto trójkątnego "klina" z działki o numerze 120 z tego samego obrębu 0013, o powierzchni około 140 m spowodowałoby włączenie całego istniejącego chodnika do pasa drogowego. Korzyść dla spółdzielców? Zmniejszenie opłacanego corocznie podatku od nieruchomości. Oddanie miastu przez spółdzielnię gruntu z istniejącym chodnikiem oznacza także zdjęcie ze spółdzielni obowiązku i kosztów remontowania tego chodnika.


Korzyść dla Miasta? Mielibyśmy wreszcie ul. Traugutta z obustronnie poprowadzonymi chodnikami i możliwością pełnego wykorzystania dostępnej szerokości pasa drogi na zapewnienie miejsc postojowych – bez zawężania przepustowości drogi. Panie Burmistrzu – oczekujemy na obszerne wyjaśnienia. Jeśli Spółdzielnia odmówiła oddania tych małych kawałków ze swoich działek, prosimy o taką informację.


W poprzednim naszym artykule, poza zdjęciami wykonanego nowego chodnika przy budynku o numerze 35, zamieściliśmy jego fotografie, ale też zacytowaliśmy fragment rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych. Przypomnimy ponownie treść § 29 ust. 1: szerokość chodnika projektuje się w zależności od funkcji trasy dla pieszych oraz miarodajnego natężenia ruchu pieszych.Szerokość chodnika powinna być nie mniejsza niż 1,80 m.W trudnych warunkach dopuszcza się szerokość chodnika nie mniejszą niż 1,00 m, pod warunkiem zaprojektowania miejsc do wymijania się osób ze szczególnymi potrzebami, o długości nie mniejszej niż 2,00 m i szerokości nie mniejszej niż 1,80 m.


Panie Burmistrzu – w wyjaśnieniach urzędu zabrakło nam jednoznacznego stanowiska ze strony inwestora, czyli Wydziału Inwestycji i Pozyskiwania Środków Pozabudżetowych. Zatem oczekujemy w tej sprawie prostego oświadczenia w brzmieniu: "potwierdzamy, że chodnik zbudowany w pasie drogi ul. Traugutta, przylegający do działki o numerze 120 (wzdłuż budynku o numerze 35) został wykonany zgodnie z obowiązującymi przepisami". Niezwłocznie opublikujemy także to oświadczenie. Byłoby super, gdybyśmy przy okazji dostali też potwierdzenie do publikacji, że ten "rozkraczny" słup energetyczny, pozostawiony na środku nowego chodnika przy adresie Traugutta 11, też w żadnej mierze nie powoduje utrudnień, a już zwłaszcza nie powoduje zagrożenia dla przechodniów.


I ostatnia już prośba. Podobnie jak w przypadku poprzednich spraw, w informacji z Wydziału Inwestycji i Pozyskiwania Środków Pozabudżetowych zabrakło odniesienia się do kwestii stosowania znaków zakazu zatrzymania w nowej organizacji ruchu. Tu także będziemy ogromnie zobowiązani za możliwość opublikowania jednoznacznego oświadczenia urzędników, że wprowadzenie takich znaków do stałej organizacji ruchu jest zgodne z normami prawnymi w tym zakresie.
RED



Podziel się
Oceń