Przebudowa ul. Traugutta jest współfinansowana ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Wysokość uzyskanego dofinansowania wynosi
2 598 089,90 zł.
Całkowity koszt robót budowlanych opiewa na 3 250 000,00 zł. Warunkiem uzyskania dofinansowania jest wykonanie przebudowy drogi gminnej ul. Traugutta wraz ze skrzyżowaniem z ul. 17 Sierpnia, które są drogami publicznymi, zgodnie z obowiązującymi przepisami, tj. ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2023 poz. 645 z późn. zm.), ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682 z późn. zm.) wraz z aktami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie oraz rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz. U. 2022 poz. 1518).
Zgodnie z wyżej wymienionymi przepisami, droga publiczna powinna służyć na równych prawach kierowcom i pieszym. Dlatego też w pasie drogowym oprócz jezdni musi być zlokalizowany chodnik lub pobocze. Chodnik znajdujący się przy budynku na ul. Traugutta 21 i pas zieleni przy chodniku jest własnością spółdzielni i 69 lokatorów i zgodnie z wyżej przytoczonymi przepisami, nie może być uznany za element pasa drogowego. Projektant dołożył wszelkich starań, aby zachować istniejące miejsca parkingowe. Instytucja dofinansowująca wskazała jako niezgodność z przytoczonymi wyżej przepisami "brak pobocza, chodnika lub ścieżki po stronie prawej za zatoką postojową od km 0+328 do km 0+370, co jest niezgodne z §10 ust.1 pkt 2 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym droga powinna składać się w szczególności z poboczy, z wyjątkiem przypadku, gdy w ich miejscu zaprojektowano inne elementy drogi, a w szczególności chodnik lub ścieżkę pieszo-rowerową (zgodnie z §5 ww. rozporządzenia elementy te powinny być zlokalizowane w granicach pasa drogowego)".
Przy remontach, przebudowie lub budowie dróg, z uwagi na dużą liczbę pojazdów, zawsze staramy się o zapewnienie jak największej liczby miejsc parkingowych, ale musimy przy tym uwzględniać obowiązujące przepisy, warunki bezpieczeństwa, prawa pieszych do korzystania z dróg publicznych oraz wymagania instytucji dofinansowujących.
W związku z powyższym pojawia się pytanie: czy z powodu zmiany sposobu parkowania i nieznacznego zmniejszenia liczby miejsc parkingowych po jednej stronie ulicy na odcinku o dł. 42 m, należało zrezygnować z remontu całej ulicy i pozyskania 2 600 000 zł dofinansowania? Każdy, kto nie odpowiada za pozyskanie środków zewnętrznych, może łatwo ferować wyroki na temat zastosowanych rozwiązań. Dużo trudniej jest zadać sobie trud i wyjaśnić przyczyny zastosowanych rozwiązań. Przy przebudowie starej ulicy projektant musi zmierzyć się z dużo większą liczbą problemów, niż przy projektowaniu w terenie niezabudowanym, poczynając chociażby od dostępnego pasa drogowego o zmiennej szerokości i nieregularnym kształcie, poprzez trudne ukształtowanie terenu, przyzwyczajenia ludzi do istniejących rozwiązań i obowiązujące przepisy. Każdy proces projektowania zaczyna się od wizyty w terenie, zapoznania się z istniejącym stanem technicznym ulicy, wykonania mapy do celów projektowych, opracowaniem możliwych wariantów, uzgodnienia przyjętych rozwiązań z pracownikami Wydziału Inwestycji i Pozyskiwania Środków Pozabudżetowych i Burmistrzem. Rozwiązanie problemów w miejscach newralgicznych wymaga kolejnych wizyt projektanta, szczegółowej analizy różnych przepisów i szukania rozwiązań zgodnych z obowiązującym prawem. Następnie na etapie zgłoszenia robót budowlanych lub pozwolenia na budowę dokumentacja techniczna jest weryfikowana w Wydziale Budownictwa i Architektury Starostwa Powiatowego w Pułtusku. Po złożeniu wniosku o dofinansowanie instytucja dofinansowująca, w tym przypadku Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie, bardzo szczegółowo analizuje projekt pod kątem jego zgodności z obowiązującymi przepisami, co jest warunkiem niezbędnym do uzyskania dofinansowania. Bardzo duże zaangażowanie pracowników Wydziału i projektanta jest niezbędne nie tylko na etapie projektowania i składania wniosku o dofinansowanie, ale również na etapie przetargu i realizacji. Troskę Burmistrza o jak największą liczbę miejsc parkingowych widać w wielu miejscach, w tym również w najbliższej okolicy inwestycji.
Nie możemy jednak zapominać o pozostałych uczestnikach ruchu drogowego, zwłaszcza pieszych, którzy stanowią większość. Przy ogromnej trosce i oburzeniu z powodu zmiany sposobu parkowania na odcinku 42 m po jednej stronie ulicy przy budynku Traugutta 21, duże zdziwienie budzi krytykowanie rozwiązania zaproponowanego dla pieszych, wśród których są osoby starsze, chore, mające problem z poruszaniem się, osoby z dziećmi i wózkami dziecięcymi. Chodnik przy budynku będący własnością prywatną, położony poza pasem drogowym i stanowiący dojście do lokali użytkowych, kończy się schodkami.
Czy będący w znacznie trudniejszej sytuacji, nieuprzywilejowani i niedostrzegani przez kierowców uczestnicy ruchu drogowego nie zasługują na prostą, równą i pozbawioną dodatkowych barier architektonicznych drogę w postaci chodnika? Zajmowanie się sprawami społecznymi wymaga szerszego spojrzenia na problem, poświęcenia czasu na poznanie kontekstu i uwarunkowań. Powierzchowne spojrzenie na zagadnienie prowadzi często do błędnych wniosków i niesprawiedliwych ocen.
Podobna sytuacja dotycząca dostępnej szerokości pasa drogowego występuje w końcowej części ul. Traugutta pomiędzy budynkami położonymi przy al. Tysiąclecia 33 i 35. Istniejący chodnik i pas zieleni jest własnością Spółdzielni Mieszkaniowej i 47 lokatorów, nie może więc być uznany za element pasa drogowego. Dodatkowe utrudnienie w zagospodarowaniu pasa drogowego zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców stanowią rosnące w pasie zieleni drzewa.
Prace na tym odcinku nie zostały jeszcze zakończone, a wykonawca ma czas na ich realizację zgodnie z umową do 5 lipca 2024 r. Obecnie ul. Traugutta jest nadal placem budowy i można wyliczać szereg utrudnień w jej użytkowaniu, ale całkowite wyłączenie drogi lub jej części z ruchu na czas remontu, spowodowało by dużo gorszą sytuację niż użytkowanie jej z ograniczeniami.
Wydział Inwestycji i Pozyskiwania Środków Pozabudżetowych Urzędu Miejskiego w Pułtusku
A skoro jesteśmy przy tm temacie, publikujemy najnowszy komunikat Urzędu Miejskiego dotyczący ulicy Traugutta (odcinek ulicy na zdjęciu). Od środy, 21 lutego 2024 r. wyłączona zostaje z ruchu kołowego jezdnia ul. Romualda Traugutta w Pułtusku – na odcinku od skrzyżowania z ul. 17 Sierpnia do skrzyżowania z al. Tysiąclecia ,w związku z robotami drogowymi w ramach realizacji inwestycji pn.: "Przebudowa drogi gminnej nr 340811W (ul. R. Traugutta) wraz ze skrzyżowaniem z drogą gminną nr 340475W (ul. 17 Sierpnia) w Pułtusk". Utrudnienia potrwają około trzech tygodni (do połowy marca br.). Prosimy o wyrozumiałość i wybieranie alternatywnych tras przejazdu na czas prowadzenia robót.