W lokalnych mediach na początku grudnia pojawiła się cała masa sensacyjnych informacji na temat wyszkowskiego mostu. W jednym z serwisów mogliśmy nawet przeczytać zapowiedź nadchodzącego „drogowego armagedonu”, czyli katastrofy, klęski i komunikacyjnego chaosu. No bo jak tu żyć w Pułtusku, jak nam „stary rozpadający” się most całkiem rozbiorą?! Prawda okazuje się niegroźna – wystarczyło sięgnąć do wiarygodnego źródła: Tygodnik Pułtuski zwrócił się z kilkoma pytaniami bezpośrednio do zarządcy drogi, czyli do Biura Promocji i Komunikacji Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. Na nasze pytania uzyskaliśmy konkretne i zrozumiałe odpowiedzi.
Na wstępie drogowcy zaznaczyli, że „przygotowują dokumentację projektową nowego obiektu, ponieważ most w obecnym kształcie nie spełnia współczesnych standardów nośności i przepustowości. Jest to działanie o charakterze planistycznym – nie wynika z żadnego bezpośredniego zagrożenia dla użytkowników. Przeprowadzona analiza techniczno-ekonomiczna wykazała, że kompleksowa modernizacja istniejącej konstrukcji byłaby nieopłacalna. Z tego względu planowana jest budowa nowego mostu w perspektywie najbliższych kilku lat.”
Przytaczamy wiernie nasze pytania i uzyskane odpowiedzi:
TP: kiedy i w oparciu o jakie firmy wykonano ekspertyzę techniczną przedmiotowego mostu?
MZDW: Ekspertyza techniczna została wykonana w okresie od 22.11.2024 r do 30.01.2025 r. Opracowanie zrealizowała firma Kuryłowicz Project Sp. z o.o., obejmując m.in. badania materiałowe, analizy konstrukcyjne i ocenę nośności.
TP: jakie wnioski płyną z wykonanych oględzin i badań? W jakim stopniu (%) konstrukcja mostu jest uszkodzona w wyniku erozji, eksploatacji i upływu czasu?
MZDW: Z przeprowadzonej ekspertyzy wynika, że most nie znajduje się w stanie awaryjnym, a jego użytkowanie nie stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu. Według analizy 30% prętów zbrojeniowych w oczepach podpór wykazuje punktowe skorodowanie — podpory te zostaną odpowiednio podparte i wzmocnione.
TP: jakie są zalecenia lub nakazy dotyczące skali napraw, lub też wymiany konstrukcji, wynikające z przeprowadzonej ekspertyzy technicznej? W jakim czasie, stosownie do zaleceń wynikających z przeprowadzonej ekspertyzy, należy podjąć prace naprawcze?
MZDW: Obecny most w przeciągu 1 roku od daty opracowania ekspertyzy przejdzie obowiązkowy remont w związku z wymagającymi działaniami utrzymaniowymi m.in. wzmocnienie podpór oraz renowacje i zabezpieczenie antykorozyjne.
TP: kiedy i z jakimi zaleceniami wykonywana była poprzednia ekspertyza techniczna konstrukcji przedmiotowego mostu?
MZDW: Poprzednio ekspertyza wykonywana była w 2014 r. Według zaleceń w 2016 r. wykonano remont chodników, wymieniono warstwę ścieralną oraz wykonano modułowe urządzenia dylatacyjne nad wszystkimi podporami.
TP: jakie jest obecnie średnie dobowe natężenie ruchu na DW 618?
MZDW: Na przełomie 2025 i 2026 r. udostępnione zostaną aktualne pomiary ruchu, które są realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Pomiary ruchu są ogólnodostępne na stronie GDDKiA.
TP: czy opracowano projekt alternatywnych połączeń w ciągu DW 618 na czas remontu / przebudowy mostu?
MZDW: Dokumentacja projektowa przewiduje, że nowy obiekt zostanie zlokalizowany obok obecnego mostu. W czasie realizacji inwestycji istniejący most będzie pełnił funkcję tymczasowego i pozostanie w użytkowaniu do momentu oddania do ruchu nowej przeprawy.
Na pytania redakcji odpowiedziała Pani Alicja Wolak-Gójska z Biura Promocji i Komunikacji Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich – raz jeszcze dziękujemy za informacje.
Nie będzie więc tak, że stary most rozbiorą, nowy zbudują za dwa lata, a do Wyszkowa będziemy jeździli nie wiadomo którędy, tracąc każdego dnia czas, paliwo i nerwy. Nie ma powodu do zbiorowej histerii.
ZCZ










